Angelicas Gnällbänk

18/6: Multitasking vs Mindfulness
Brukar ni multitaska? Alltså göra flera saker samtidigt? Jag kan bli lite knäpp på mig själv som ständigt gör flera saker samtidigt!
 
Några exempel är
Läser epost eller reklam vid toabesök nr 2
Packar väskan samtidigt som jag borstar tänderna
Diskar och lagar mat samtidigt
Yogar/tränar och lagar mat samtidigt (just yoga och laga mat är ingen bra kombo eftersom jag inte hinner hitta lugnet)
Tränar och ser TV
Äter frukost och betalar räkningarna
Ser på TV och kollar epost/slösurfar
Planerar min dag i duschen (och glömmer då ibland bort hur många gånger jag har schamponerat, gör det alltid 2 ggr)
 
Sedan på jobbet är det ytterligare multitasking på gång istället för att ta en sak i taget. Jag känner att det skulle vara skönt att göra en sak och verkligen vara fokuserad på att göra den. Jag var på en föreläsning som Undvika stress med en kvinlig föreläsare som sade att hon hade varit och föreläst för enbart män och då hade hon sagt något i stil med 'ni känner väl igen er i att borsta tänderna och göra flera saker under tiden?' men ingen räckte upp handen. Medan på den föreläsningen som jag var på var det enbart kvinnor i publiken och det var flera som kände igen sig (jag var en!). Hennes tips var att för att undvika stress så ska man göra en sak i taget och enbart tänka på att man gör den (mindfulness)! Borsta tänderna. Hur svårt kan det vara?
livetsomlukas.blogg.se

Hehe jag gör oftast två saker samtidigt. Väldigt ofta slö surfar jag på mobilen och tittar på tv medan jag försöker hitta motivationen i vardagen.
Hehe

Svar: Ja, det är väl så att man oftast gör det. Men jag försöker träna mig själv i att inte göra det för det skapar stress för mig. En sak i taget! :)
Angelicas Gnällbänk

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress