Angelicas Gnällbänk

12/5: 10 dagars bilresa i Europa
Det har hunnit bli maj och jag har ofrivilligt tagit en bloggpaus. Men nu är jag tillbaks igen med ny energi efter en lång bilresa i Europa. Här kommer min summeringen:
 
Under 10 dagar bilade vi i Europa och man kan ju tro att det är gott om tid och flera resmål hinner bockas av, och jo det kan man men vi valde att inte åka för att bocka av, utan för att njuta och ha semester. Därför hade vi på förhand valt ut Prag och Moseldalen som våra huvudmål, längs vägen stannade vi sedan där vi kände för det! Tänk vad smidigt att ha bilen med sig och kunna svänga av när man vill. Det kändes verkligen lyxigt!
 
I Prag hade vi bokat hotell i 3 dagar (för ynka 400kr/natt! för två!) och påvägen ner hann vi åka in i både Potsdam och i Dresden.
 
I Potsdam hittade vi (jag hade lånat en Tysklands guidebok) ett slott som det stod 'Sans souci' vilket betydde "Inga bekymmer". Dessa ord tog vi med oss genom hela resan, vad som än dök upp så tänkte vi att det skulle ske till inga bekymmer. Ni som bilrest vet vad jag menar, det här med att leta hotell längs vägen är kanske inte helt lätt alla gånger!
 
Prag var en jättefin stad men tyvärr lite mycket turister. Men fina byggnader, något buttra tjeckier men supergod öl! Jag hade verkligen hittat hem då min favorit sedan innan är Staropramen :)
 
Vidare till Mosel som var min favorit, hade gärna varit där längre. Det var helt fantastiskt. Jag tycker det är konstigt att tyskar vill åka till Sverige för att semestra när de har en sådan fin plats som Moseldalen i sitt eget land.
 
Den astronomiska klockan som gör sin lilla grej varje hel timme, värt ett besök. I Prag!
 
Karlsbron i Prag (en riktig turistfälla!)
 
Typiskt tysk mat! Pomme hela tiden... men gott!
 
Byggnaderna i Tyskland är verkligen imponerande. Här i Rotenburg!
 
Jag och Jakob vid Moseldalen, otroligt fin plats!
 
Moseldalen (Zell)
 
Sandra

Låter super mysigt och tror det är så man ska ha semester, man ska inte planera för mycket utan ta det lite som man vill längs med vägen

Svar: Jo, det blev tillslut en jättemysig resa. Men måste berätta för dig sen vad som hände i Lübeck sista natten... det blir för långt för ett inlägg :P
Angelica

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress