Angelicas Gnällbänk

9/12: Något nytt jag lärt mig om miljöpåverkan
Vart är världen påväg? På sista tiden har jag funderat mycket på denna fråga. Var och varannan dag har vi på TV nyheterna kunnat se terroristattentat blandat med flyktingkaos. En sak som även den är otroligt viktig är miljön, men den glöms bort för att den anses inte lika akut. Tänk om den är det?
 
I förra veckan blåste stormen Helga förbi, jag drabbades inte alls (ytterdörrens stängare blåste sönder, tror inte det räknas!) men många gjorde det. På andra delar av jorden var detta kanske inte bara lite blåst utan det blev en tyfon. Sådana har ökat markant mot tidigare. Hur vet jag det? Jag och pojkvännen hittade en video om klimatpåverkan från 2005 som vi tittade på häromdagen. Det var Al Gore, fd vicepresident och även han som kanditerade till president mot George Bush, som pratade om miljöpåverkan. Han visade grafer om att koldioxiden har ökat och att den t.o.m är mer än den har varit någon gång tidigare. Det var otroligt att han hade statistik som visade flera tusen år, 7 istider tillbaks och aldrig tidigare hade vi gått över där vi är idag i koldioxidutsläpp. 
 
Flera exempel togs upp på hur glaciärer drar tillbaks och uppnår inte lika stort område som för 30 år sedan. Det t.o.m pågår övertäckning av snö för att stoppa smältningen. Om jag inte minns fel så sades det att om jorden går upp 4 grader så skulle enbart finnas kvar 100 länder, pga att resten skulle ligga under vatten då isarna i nordpolen skulle smälta. Sådan här fakta får mig att bli rädd. Och genast tänker jag att jag vill göra något för att liksom minska på min påverkan på koldioxidutsläppen. Vad kan man göra då? Inte använda standbyläge, ta cykeln istället för bilen, åka kollektivt så mycket som möjligt osv. Många tankar går igång i huvudet.
 
Sedan tittade vi på ytterligare ett klipp (googlade cowspiracy) där en helt vanlig kille i USA liksom vi hade sett Al Gores klipp och kände att han ville göra något! Han gick längre än att bara börja cykla överallt, han sökte mer och mer information. Och då hittade han det som inte är känt för gemeneman: till 51% är det djuruppfödnig som är den största koldioxidpåverkan!! Alltså inte de vi fått lära oss om utsläpp från bilar,olja och gas från fabriker. Jag kunde inte tro att det var sant, inte killen heller så i klippet kontaktar han flera miljöorganisationer som inte kan kommentera detta. Mer eller mindre ser det ut som att de inte ens vet om det. 
 
Det som gör att tex. Kor har så stor påverkan är att de äter och dricker mycket! Jag tänker att även om vi i Sverige ändrar på oss och våra beteenden så är vi 9 miljoner människor mot USA som är 314 miljoner människor. Det som även är skrämmande är att Regnskogen skövlas (det enda som i större grad kan minska att ozonlagret blir tjockare och solens strålar studsar ut igen) pga att man vill skapa betesmark till djuruppfödning. 
 
Jag blev helt tagen av denna information. Vad än vi gör hemmavid hjälper inte om vi inte ändrar folks beteende vad gäller köttätandet. Det blir inte en lätt uppgift med tanke på alla snabbmatsställen osv... Det värsta tycker jag är att det verkar som att detta mörkas av myndigheten och att vi lever vidare som att det inte finns en morgondag. Jag tror att om ingen agerar snart kommer det att vara försent. Vi ser redan stora förändringar på naturen även om de är störst närmast ekvatorn. Vad sägs om 12 grader i mitten av december i Sverige? 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress