Angelicas Gnällbänk

Paris, 2013-03-07 - 2013-03-10
Det kommer bli svårt att få ner i ord allt jag och min kille har upplevt när vi var i Paris men jag gör ett försök här. 
Eftersom detta var min första resa utomlands (utanför Norden) var jag såklart nervös för flygningen! Men det hela var ju inte alls så farligt som jag hade föreställt mig. För säkerhetsskull med risk för att få lock för öronen. tuggade jag ändå tuggummi både vid start och landning. Vi hade även tur för vi (läs JAG) fick fönsterplats!!!
 
Väl framme väntade en och halv timmes bussfärd in till Paris. Vi hade bokat biljetter och skrivit ut redan hemifrån så det gick väldigt smidigt. Sedan promenderade vi till hotellet (vilket kanske inte var nödvändigt med väskor och allt men tror både ville se staden) vilket innebar hela Champs Elysees och vidare in på de stora Bulevarderna.
 
Hotellet låg ändå ganska centralt och det var fint (jag har ju inte så mycket att referera till). Första dagen besökte vi Sacré-Couer, en stor kyrka som låg på en hög kulle. Därifrån var det en fin utsikt över staden. På kvällen var det nästan lite magiskt! Och ja romantiskt :)
 
Andra dagen blev det att besöka innerkärnan av Paris. Först med ett stopp i Eiffeltornet!! Som jag längtat. Och det var så häftigt som man kan föreställa sig. Vi tog hissen hela vägen upp för att sedan gå sista våningen ner. Utsikten från toppen (281m upp i luften) var fantastisk!! Tyvärr började det regna så vi fick skynda till restuarangen som vi hade bestämt i förväg att vi skulle äta på; en restaurang med en stjärna i Michelinguiden (tänker er att restauranger från stjärnor efter tycke & smak precis som hotellen). Maten var perfekt gjord i både huvudrätt och efterrätt som vi valde att äta. Det märktes att det var noga med utseende och smak.  Ut i regnet sprang vi sedan (paraplyerna låg i resväskan på hotellet). Sedan dränktes vi ner rätt rejält på vår vandring bort mot museet Louvren. Där inne fick vi reda på att det var gratis inträde för ungdomar under 26 år som tillhörde EU-land, PERFEKT! Verkligen en positiv överraskning. In gick vi och tittade på såväl skulpturer, målningar och såklart den kändaste av dom alla Mona Lisa. Vilket enligt mig inte är så mycket att titta på! Jag blev iaf mer imponerad av tavlan mitt emot som täckte hela väggen, flera meter hög. Det var mycket "gång" på alla gator inne i Paris, vi gick bort oss lite grann påväg till hotellet då gatorna helt plötsligt kunde byta namn från ett kvarter till ett annat. Väldigt frustrerande. Det här var nog den dagen vi var som mest trötta i fötterna, herregud! 
 
På lördagen tog vi metron för ett kort besök till Parc des Prince som är Paris fotbollslags arena, vi tänkte försöka få tag på biljetter till matchen men biljettluckan var stängd och de dumma fransmännen hade inte skrivit någon lapp när det öppnade! Det verkade för övrigt vara enda stället att köpa biljetter på... Men vi valde att hitta på annat istället, det var ändå sista dagen och den finaste dagen. Men visst hade det varit häftigt att se Zlatan spela?!! Istället blev det ett besök till Notre-Dame och en tur med båt på Seine. Även ett återbesök till Eiffeltornet i solen vid Trocadero. Därifrån hade man perfekt fotografisk chans till riktigt fina bilder.  För det mesta strosade vi omkring på gatorna denna soliga dag. Det var till och med så varmt att man kunde gå utan jacka, riktig vårkänsla!
 
Söndagen bestod av resa och en smärre matglad Angelica. Fick i mig en liten baguett på morgonen, då jag kvällen innan hade spytt upp hela min mat. Troligen matförgiftad. Väl på flygplatsen i kön till boardingen mår jag helt plötsligt jättedåligt och svimmar!! Det blev onödigt oroligt där ett tag men vi kom på planet och jag mådde bra. 
 
Kan fortfarande inte fatta att vi varit där!! Paris, åååhh! Men jag har ju bildbevis ;)      
 
Resan i lite bilder!!




 Så glad att jag fick vara med om detta med dig <3
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress