Angelicas Gnällbänk

Varför jag tycker gamla ska få tillbringa sista tiden ihop

I 57 år var min farmor och farfar gifta. De senaste sista åren spenderade de livet ifrån varandra, då farmor blev dement och flyttade till servicehem för äldre och farfar såsmåningom även ha flyttade till ett serviceboende med egen lägenhet. Men det tog tid att få in båda på boenden eftersom det i princip är kö. Dessutom verkade det vara helt omöjligt att få in båda på samma hem. 

Första gången jag besökte min farmor på hemmet var hennes sista ord när vi skulle gå "ta med mig hem". Det var med tunga steg jag gick hem den gången med vetskapen att jag hade lämnat min farmor med en massa främmande sjuka människor. Utan farfar. Om man spenderat 57 år med en person vid sin sida måste det bli väldigt tomt att en dag inte ha denna personen bredvid. Att sätta de äldre på vårdhem/serviceboenden är bra, de får en god sista tid med andra personer runtikring hela tiden men låt gamla par få spendera sina sista år ihop! 

 
Visdomsord finner man nästan alltid på servicehem/äldreboenden

sweb

sluta skriva så långa rubriker iq så du förstör den

tessan

äldreboendet som jag hade praktik på nu sist hade dubbellägenheter så par kunde bo där, toppen tycker jag. Men de flesta som flyttar till samma boende bor oftast i en varsin lägenhet, iaf på detta ställe =)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress