Angelicas Gnällbänk

24/1: Kock- Angelica!

Det var ett tag sedan jag skrev nu och det beror på att jag mått extremt dåligt. Inte på grund av förkylningen utan av andra orsaker. I veckan har jag haft mitt eget jordskalv (sorry Haiti men så har det känts!) i form av flera saker som gått fel. Jag har nog bankat på mig själv, gett mig skulden för att vara värdelös. Den känslan blir så påtaglig då bollen ligger i andras händer och jag inget kan göra. Denna vecka har rent ut sagt varit en skitvecka!

Jag har tagit helgen åt att fundera och reda ut mina tankar, vända denna negativitet till något positivt och jag hoppas att jag kan gå in i nästa vecka med den känslan. Idag har jag varit hur duktig som helst, har nämligen lagat min första potatisgratäng! Jag hade fått för mig att det var komplicerat men det var lättare än jag trodde. Jag har även gått igenom mina kokböcker och tagit fram några recept jag tänkte att jag skulle tillaga, för att öka mina kockkunskaper. Har du tips på något gott och enkelt att tillaga maila mig gärna på [email protected] 



En-portions potatisgratäng. Det jag kan störa mig på i kokböcker är att de enbart skriver ut en del, liksom vad ska jag äta till potatisgratängen?

Sandra

Jag är bäst på korvstroganoff :P eller jag gillar min variant.



Du behöver:

*ett paket passerad tomater (som krossade tomater fast utan klumpar)

*Falukorv (en halv brukar räcka)

*En gul lök

*½ - 1 dl mjöl

*1 msk mjöl



Sen har du ris till :P



Du börjar med att skära korven så det bli som stavar. tjocklek väljer du helt själv. Sen steker du korven lite lätt så den får en bra yta typ. Hackar löken och blandar med korven och rör runt lite. SEN tar du en kastrull (blir lättast så) och häller i tomaten och sen blandar du mjölken och mjölet innan du häller i det i kastrullen. värmen på plattan ska vara så att det bara bubblar lite inte kokar helt. Sen häller du i korven och löken. detta ska sen röras om då och då under cirka 5-10 minuter väljer du helt själv. Man kan även ha i lite svart peppar om man vill ha lite med smak men här hemma får jag inte det men ska bara jag ha så har jag i drygt en nypa svartpeppar och lite lite salt..



GLÖM inte att sätta på riset när du börjar skära korven så den hinner bli klar.



Mjälken har jag i för smakens skull (blir så mkt tomat annars) och mjälet för att det inte ska bli blaskigt.



Testa det gärna och säg vad du tycker.

jag anvnder Eldorados passerade tomater från willys. lagom storlek och mängd.



En vanlig grönsallad är gott till, annars funkar det med gurka för att få lite "gränt" till maten :P

Recencenten

Jag gillar fisk.. så jag tänkte att jag delar med mig lite:



Rödspätta under dilltäcke

4 portioner



Ingredienser:

Rödspätta (flundrafiléer är billigare) 400 gram

Finhackad gul lök 100 gram

Pressad citron 2 tsk (ca)



Topping:

Lätt Cremé Fraiche 1,5 dl

Buljongtärning 0,5 st

Finhackad dill 2 msk

Dragonkrydda 2 krm

Riven ost 70 gram

Salt och peppar efter smak



Tillbehör:

Potatis eller ris

Kokt broccoli eller grönsallad



Instruktioner

- Rödspättan ska vara tinad

- Smörj en ugnssäker form

- Finhacka löken och lägg den i formen

- Lägg i fisken och pressa över citronen

- Blanda ihop Cremé Fraichen, buljongtärningen, dillen, dragonkryddan, salt och peppar

- Bred toppingen över fisken

- Strö över osten

- Stek i ugnen på 200 grader i ca 20-25 minuter



Om fisken inte är klar efter 25 minuter – det kan variera beroende på ugnens fabrikat och ålder – dra ner värmen till 150 grader och låt den steka under aluminiumfolie i 10 minuter till.

Osten bör vara helt smält och ha lite färg.

H

aAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA..... HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHOHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIHIHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAH HAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAAAAHAAAAAAAAAAAAAAAAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHEHEHEHEHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

BTW... detta är för din kommentar om maten ;)... kokboken ger bara ut hälften av maten XP... jag säger ju att du ska ge ut en ny typ av kokbok för att lösa dessa problem ;)... (skickat 2010-01-25, 17:20) läste lite lätt igenom och fatt den kommentaren kul ;)...

Sandra

Annars gör du som en gryta. du skär kött i mindre bitar, steker och tillsätter sen matlagningsgrädde. Smaksätter med soya och lite krydda, hackad lök är gott i eller purjolök. Du har ris till. och grönsaker ;O

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress