Angelicas Gnällbänk

3/10: 6 månaders behandling mot akne är över!

Dagen då jag egentligen ska sluta med Roaccutan var enligt läkaren belagt till den 7 oktober, men pga. av att mina tabletter tagit slut och det enbart var 5 dagar kvar igår så slutade jag behandlingen. Jag anser inte att det är värt att betala för en massa tabletter när jag enbart kommer att använda 20 % av paketet för de återstående dagarna. Det känns bra att kunna lägga denna behandling till handlingarna. Nu återstår bara att se om de har kunnat förebygga min akne.

Så har jag upplevt biverkningarna
Biverkningarna har kommit och gått under behandlingen. I början var det mest uttorkningssymtom; torra läppar, torr hy i ansiktet och näsblod pga. torra bihålor. Det började alltså med att torka ut huden och ta bort det överflödiga talgen. Åt det mer positiva hållet blev håret helt underbart under denna period! Jag måste haft väldigt fett hår för efter bara några veckor blev mitt hår nästan aldrig fett! Förr kunde det inte gå mer än 2 dagar innan jag blev tvungen att tvätta håret för att fräscha upp det. Under behandlingen har jag kunnat gå upp till 4 dagar (vilket är max jag provat) utan att tvätta håret med schampo. Efter att ha pratat med en kompis som också genomgått behandlingen fick jag reda på att tabletterna förändrar hårets uppbyggnad. Det låter logiskt eftersom behandlingen ska bidra till att förändra talgproduktionen.


I mitten av behandlingen var de mesta biverkningarna kopplade till solen och ljuset. Eftersom jag åt tabletterna under sommaren märktes det ganska snabbt att det inte gick att vistas i solen! Jag märkte direkt när jag var i solen att det började brännas på huden och hade jag inte solkräm på så blev jag riktigt röd direkt! Jag har ändå varit ganska bra på att använda solkräm både i ansiktet och på kroppen. Jag lovar det kommer att behövas massa solkräm. Under sommaren satt jag inte så ofta i solen faktiskt i och med att jag var medveten om följderna. Sen är det alltid svårt att medvetet undgå att sitta i solen när den är framme, sommar är sommar liksom! När jag sedan började jobba på städ började jag känna av värk i leder och muskler eftersom jag var så aktiv hela dagarna. Samtidigt fortsatte uttorkningsprocessen och jag hade fortfarande torra läppar och näsblod. Jag kunde också märka av under perioden innan sommaren att jag blev lite okoncentrerad och hade lätt till både ilska och tårar när jag var stressad, som under uppsatsskrivandet. 


I slutet har det mesta biverkningarna varit desamma som under resterande tid. Torra läppar, led/muskelvärk vilket har märkts mycket när jag börjat träna! Enligt läkarna skulle man försöka dra ner på fysisk aktivitet men jag känner inte att jag varken vill eller kan det, så jag har fortsatt och tagit konsekvenserna. Jag har haft en del bekymmer med att se i mörker och på dagarna har solljuset varit väldigt starkt för ögonen. En annan biverkning som satt fart och märks nu när jag börjat träna igen är att jag svettas väldigt mycket! När jag går ifrån innebandyträningarna är jag helt dyngsur mer eller mindre. Det tycker jag är tråkigt för det drar ner mitt självförtroende lite men samtidigt så känns det bra för då vet jag att jag givit allt på träningen.  


Så tycker jag om resultatet

Jag är väldigt nöjd med resultatet i ansiktet! Det har knappt poppat upp några finnar under behandlingen och porerna har stängts igen och syns inte alls lika tydligt längre. På ryggen har det fungerat mindre bra. Visst, det har blivit en stor förändring där också men jag hade haft förhoppningar på att mer finnar skulle ha gått bort där. Det återstår en del på axlarna. Roaccutan är det bästa som finns emot aknen så jag får väl helt enkelt acceptera att det inte går att göra något mer åt detta. Eftersom tabletterna är så starka kommer innehållet att finnas kvar i kroppen 2 månader efter behandlingen. Det har inte varit svårt att undvika alkohol under dessa 6 månader utan människor runtomkring har varit förstående och fått mig att känna mig delaktig ändå. Jag har heller inte saknat alkohol, för det går faktiskt att ha kul utan den! Annars har jag fått undvika vitamintabletter för jag märkte att det gjorde att biverkningarna framträdde mer då. Resultatet kan mest belysas med bilder.

Som avslutning vill jag säga att det har helt klart varit värt att gå igenom allt jag har med behandlingen. Jag har lärt mig en massa saker om mig själv, att kunna acceptera mig, acceptera att min omgivning kan acceptera mig för den jag är med eller utan akne. Det har varit en positiv upplevelse som visat sig ge resultat, men frågan är om det kommer att ge permanenta sådana. Jag håller tummarna för det! Tack alla ni som följt mig och peppat mig till att fortsätta. Äntligen slipper man ta fler tabletter (gift), whiiiee!!!    
nettan

Skönt att slippa äta tabletter nu!!! :)



Btw.. kolla in den här länken.. : __43111.aspx" rel="nofollow">http://eskilstuna.se/templates/Page__43111.aspx

nettan

Upptäckte att länken jag gav innan inte fungerade.. testa den här...



http://eskilstuna.se/templates/Page.aspx?id=43111

sweb

nu är dopningen slut visst.. du kommer nu göra två självmål varje innebandyträning istället för ett... hihi

Tina

bra jobbat ! hoppas att du blir nöjd nu! trevlig söndag=)

Eva

skönt att det är över

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress