Angelicas Gnällbänk

14/12: Varför jag har sparat så mycket pengar under studietiden

har jag sparat på böcker fram tills nu (2,5års studier). En del kanske undrar hur? Jag har inte varit snål. Jag har inte tagit kurserna utan att läsa några böcker. Utan jag har lånat dem från biblioteket. Det är bland det smartaste man kan göra som student! Det krävs självklart att böckerna finns att låna och att inte halva klassen också ska låna samma böcker. För mig har det dock fungerat alldeles utmärkt. Det man måste tänka på är att vara ute i god tid och att utnyttja alla bibliotek. De flesta går bara till skolans bibba utan att tänka på att det faktiskt finns ett stadsbibliotek med ex antal studentböcker.


Jag har även lite andra tips på hur man kan spara pengar som student:

  • Välj ut de fester du helst vill gå på, brukar vara de större sittningarna och då vänner fyller år som brukar bli de roligaste. Haka inte på "trenden" att gå ut varje helg. 
  • Satsa på ett bonuskort i den mataffären du är stammis. Bonusen kan ta ett tag att samla på sig men det lönar sig. Dessutom finns numera "Mina varor" som ger dig rabatt på just de varor du brukar köpa, toppenbra! Finns även bonuskortet SJ Prio hos SJ för bonus på resor för den som reser ofta.
  • Investera i att köpa ett par tygpåsar som du tar med dig varje gång du ska handla. Plastpåsarna kostar en slant varje gång och är dessutom dåliga för miljön. Om du använder plastpåsen från ditt senaste matinköp till soppåse därefter finns det billigare alternativ på marknader där man kan köpa billiga soppåsar.
  • Gymkort kostar bra mycket mer än att gå med i skolans idrottsförening. Kolla upp vad just den idrottsföreningen har för utbud av aktiviteter, kanske har den något för dig.  
  • Se till så att du ansöker om bostadsbidrag, det ger avdrag från hyran. Och för gudars skymning ta inte ett extrajobb som innebär att du missar bostadsbidraget!! (tjänar man över en viss gräns får man inte bostadsbidrag vilket jag tycker är att ge bort gratispengar!) 
  • Ha koll på slantarna! Under de första månaderna bör du nog skriva upp allt du köper så att du vet hur mycket du spenderar varje månad. Jag började fylla i mallen här nedan och blev fast så nu fyller jag i alla mina köp. ( jaa statistiknörden iq - de är jag )

Ett lätt sätt att hålla koll på ekonomin i excel
sweb

vem fan köper böcker???

vem fan läser dem??

vem fan lär sig ngt?

henrik

ÖÖÖÖ... va i hela friden har tagit åt dig!!! menar du att du har köpt någon bok!!!! WTF XP...



hehe....

Angelica svarar

Sweb: alla förutom du!

Henrik: vad som tagit åt mig? Jag har köpt 3 st böcker av 44. Jag är 12081 kr rikare tack vare de!=)

Nettan

Nettan köper böcker!! =) Anledningen är främst att jag lätt vill kunna fräscha upp minnet när jag jobbar sen, genom att snabbt kolla upp drogers effekter, behandlingsmetoder, samhällsteorier osv. =) Men behöver man inte de så e ju bibblan bra (även om det stressar mej att behöva lämna tillbaka).



Påtal om att spara pengar... Du borde väl spara in en slant genom att få bostadsbidrag oxå? =) Vi har för billig hyra för det...

Angelica svarar

Nettan: hähä du har så rätt, kom på det imorse att jag borde lägga till just om bostadsbidrag men fick bråttom till skolan ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress