Angelicas Gnällbänk

14/5: Egenljud
Det var några veckor sedan jag skrev, det har sin förklaring. Jag tappade en liten del av mig själv efter den där företagsfesten (som var bra) men som jag numera förknippar med den gången jag fick egenljudet. Så kallade läkaren jag var hos det hela. Ett irriterande ljud som skapas i örat (men låter mer som den kommer innifrån hjärnan) och som inte någon annan kan höra. I folkmun heter det tinnitus.
 
Jag har gråtit. Förbannat mig själv för att jag inte använde öronproppar som jag brukar göra. Varit förbannad på företaget för att de tillät så hög ljudnivå från bandet. Fått panik för att jag inte kan somna om kvällarna. Varit ledsen för att det aldrig är tyst längre. Inget av det har hjälpt särskild mycket. Egenljudet är kvar såhär 3 veckor efter och jag börjar så smått acceptera det.Men det är svårt. Jag som tycker så mycket om tystnad, det är där jag hämtar mitt inre lugn och fyller på mina batterier. Att kunna läsa en bok eller tidning går inte riktigt längre för att då hör jag egenljudet.
 
Jag hoppas ändå någonstans att det ska gå bort, om jag ger det tid. Men har under dessa veckor stött på personer som haft det i både ett halvår och 10 år. Det är egentligen sjukt hur en sådan här sak som inte ens klassas som en 'sjukdom' kan få en att må så dåligt mentalt och psykiskt.

En uppmaning till er alla är att använd öronskydd vid bullriga miljöer samt konserter/fester! Tinnitus kan uppstå efter vaxpropp, längre tids bullriga miljöer, stress, kontorsarbete och fler andra orsaker som jag inte hade en aning om. Men det man kan tänka på är att alltid skydda öronen, ALLTID, för den enda gången du inte gör det kan det sluta med egenljudet...
livetsomlukas.blogg.se

Åh så trist. Hur är det med ljudet nu?

Svar: Det är likadant som tidigare tyvärr, dock har jag kunnat lura mig själv till att inte höra det lika mycket längre :)
Angelicas Gnällbänk

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress