Angelicas Gnällbänk

31/3: En sorgens dag för fotbollssupportrar
Att det ska behöva bli så att en person mister livet pga av en fotbollsmatch. Beskedet om att en Djurgårdssupporer dött har nog inte undgått någon. Om det har det, så var det en fyra barnpappa som enligt det jag läst helt oprovocerat blivit slagen till döds. Jag blir både ledsen å familj och vänner till den här mannen och även förbannad för att detta kan få ske på svensk mark.
 
Fotboll ska inte handla om vad som händer utanför arenan utan om prestationerna på planen. Men jag kan förstå den hotfulla stämning som kan uppstå mellan olika lag. Och den extraeffekt som uppstår när alkohol blandas in i bilden. Jag var själv varit med om något "läskiga" situationer med supportrar. Flera gånger när jag har stått i klacken på läktaren har det till en början varit en underbar stämning, men som förstörts av att några personer tänt rökbengaler eller liknande och jag har funnit mig själv i att försöka hitta en plats att andas på. En av gångerna befann jag mig under en stor banderoll som täckte en stor del av ståplatsläktaren. DÅ mitt under där fick någon idiot för sig att tända en rökgranat. Det hade kunnat sluta illa, eftersom vi var "instängda" under Tifo-duken. Lyckligtvis släppte någon duken i ena enden vilket gjorde att den rullade ner och vi fick luft. Just då kände jag inte alls för att stå där och hurra resten av matchen...
 
 
Jag kan känna att det är sådana hära omständigheter som får mig att tänka till och inte gå all in när det gäller supportergrejen. Jag vill inte vara med och stödja något som kan drabba helt oskyldiga personer. Tråkigt också att detta skulle ske premiärveckan av Allsvenskan... 
 
Må fotbollssupportrarna bli skonade från allt uppladdat shå som inte har med spelas prestationer på planen att göra. 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress