Angelicas Gnällbänk

19/11: Att ta reda på vem du är
Tittar ner på mina händer, ser de långa naglarna och ler för mig själva. Jag vet ifrån vem de kommer ifrån, min mormor. Det finns inga tvivel på det, för trots att min mormor idag är 90+, har hon fortfarande långa naglar liksom jag har haft sedan första/andra klass (strax efter att jag slutade bita på naglarna).
 
För mig har det på sista tiden blivit viktigt att veta mer om min släkt. Jag tror det startade med programmet "Allt för Sverige" som går på SVT1 som handlar om amerikaner som letar efter sin släkt i Sverige efter den stora emigreringen under slutet av 1800-talet. I programmet får man följa de olika personerna och det har grävts fram och presenteras en historia hur deras släktingar levde och varför och på vilket sätt de valde att resa till USA i hopp om en bättre framtid. Det fick mig att vilja veta mer om min släkt. Kanske för att jag alltid levt med min finska släkt men inte vetat så mycket om dem.
 
Första kursen i släktforskning i våras gav mig väldigt mycket baskunskaper om hur det pratktiskt går till att leta i databaser ochv kyrkböcker. Jag blev så glad när kursen återtogs nu i oktober och jag kan fortsätta få hjälp med att hitta ännu fler släktingar. Mitt träd är i dagsläget ca100 personer på min finska sida (ca 30 på den svenska). Främst har fokus denna termin blivit på min morfar och hans släkt. Jag fick aldrig chansen att träffa honom själv och det gör att jag på något sätt vill veta mer om honom. På bilder tycker jag mig se likheter med honom på flera sätt men kanske främst på ögonen. 
 
Mitt mål är att kunna dokumentera ner allt som i en berättelse och även som ett stort släktträd. Tips på hur man kan göra det mottages gärna!?
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress