Angelicas Gnällbänk

23/11: Släktforska
Det har dragit igång en ny säsong av Allt för Sverige på SVT och jag har följt den sedan start. Det fashinerar mig med deras historier om släkten och deras sysslor och liv. För er som inte sett programmet, det handlar om ett antal amerikaner som söker sina rötter i Sverige efter den stora emigreringen som skedde till USA, där ca 1,3 miljoner svenskar åkte dit.
 
Alltså intresset väcktes hos mig så pass mycket att jag själv fick lusten att ta reda på mer om min egen. Den är som bekant delad i en svensk och en finsk släkt. Det gör det hela mycket mer spännande! Tack vare att min mamma skrivit ner årtal, namn och så vidare, har jag fått en bra grund att stå på. Under helgen har jag använt denna infomation och skapat mig ett släktträd utifrån mig själv och min bror och kommit ner till min farfarsmorsfar (alltså min farfars morfar) som föddes 1840. Hur häftigt är inte det??! Jag har inte upptäckt någon släkting som utmärkt sig i yrke eller liknande utan de flesta verkar ha varit lantbrukare. Men kanske om jag tar detta ett steg längre och börjar gräva vidare kanske det går att hitta, vem vet. Någon annan därute som släktforskat? Hur lång bak i tiden har du kommit?
 
Det är hursomhelst hur spännande som helst!!
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress