Angelicas Gnällbänk

28/7: Semestern 2014
Efter att ha gått igenom min mailkorg på 117 mail, kan jag med lättnadens suck konstatera att jag överlevde första dagen efter semester. Men ååh vad jag hade gett mycket för att få vara ledig en vecka till. J har rest iväg då han är ledig ännu en vecka. Saknar honom men kan ändå känna att det är skönt med lite egentid! Vi har liksom varit med varandra i nästan varenda minut i tre hela veckor. 
 
Förutom att ha arbetat idag så sitter jag här och tänker tillbaks på min semester och kan konstaterar att vi dels gjorde rätt i att resa i Sverige när det blev så pass bra väder och att det var hur skönt som helst att få vara ledig! Tänk att man kan glömma bort en sådan sak. Bara två dagar ahr det varit regn, resten av tiden nästan tropisk värme med närmare 30 grader hela dagarna. Underbart!
 
Borås & Göteborg
Tre dagar spenderade J och jag i Borås och Göteborg hos J´s bror + tjej. Det var mitt första besök hos dem. Där blev det gillning, sol och bad på en ö utanför Göteborg. En rolig sak som hände var att när vi hoppade i vattnet för första gången så simmade jag vant ut en bit. De andra höll sig lite närmare land. Inget konstigt med det tänkte jag, tills jag hörde J´s bror säga "Du tittar väl efter maneter?". HA HA, som den östkustbo som jag är gjorde jag ju såklart inte det... jag kan säga att vid andra doppet vågade jag mig inte ut lika långt! Men det var lite spännande det där med maneter, jag hade faktiskt aldrig sett en förut, förens på denna resa. Dock var de bara vita/genomskinliga vi såg där och jag lärde mig att de bränns inte
 
Vi gjorde även en tur upp på Heaven 23, en restaurang i Gothia Tower och tittade på utsiken över Göteborg samtidigt som vi åt en (jättedyr!!) räkmacka för 250 kr. Kanske inte värt pengarna om man inte tycker om bra utsikt?!
 
 
Ullared & Halmstad (Tylösand)
Resan gick sedan vidare med några timmars stopp på Ullared innan vi hamnade i Halmstad. Ullared tyckte jag mycket om! Där fanns verkligen allt. Det fanns mer "vettiga" saker än jag hade trott och jag hittade flera saker jag kunnat tänka mig att köpa. Men eftersom vi skulle vidare och hade lite ont om plats så blev det inte mer saker än för en femhundring. (Har fått höra i efterhand att det var ju ingenting!)
 
Tylösand sedan, vilket drömställe! Jag förälskade mig i stranden och de små restauranger/barer som fanns runtomkirng. En hel del sol och bad och äta gott längs stranden. Men sedan kom en regndag och då åkte vi in till Halmstad centrum och turistade. Bland annat gick vi förbi ett valv/mur som visade sig vara den plats där riksvägen gick för bara några tiotal år sedan. Väldigt imponerande med tanke på att öppningen genom tunneln bara var ca 3 m bred och det var kullersten på marken!
 
Vi bodde på ett hotell som var ett pensionat (övrig tid på året en studentbostad med en massa rum, gem. kök och toalett). Första titten var en chock. För det var en fullt pågående fest när vi kom dit, i korridoren, i köket, på altanen och precis utanför. En kille tömde ur frysen på all is (sådan som gör iskuber på framsidan) till sin kyllåda för att kunna kyla ner sina öl... ja vi undrade lite var vi hade hamnat. Men det var egentligen bara första dagen som var riktig festdag och eftersom isoleringen mellan rummen inte var så bra, så var det tur att det bara var en dag! Tylösand = festdrag fre och lör. Annars kan jag verkligen rekommendera att åka till Tylösand för det var en jättefin strand och natur. 
 
 
 
 
Skåne; Borrby, Simrishamn, Kivik, Ystad
Efter det, spenaderade vi tre dagar i Skåne. Boendes på ett B&B (riktigt bra sådant Villa Sandby, Borrby) som låg mellan Ystad och Simrishamn. Vi satte direkt som mål att cykla så mycket som möjligt för att vi skulle få möjlighet att se naturen. Med lånade cyklar (helt gratis) styrde vi tramptagen först till Simrishamn. Väl där badade vi och gick en runttur i staden. Därefter cyklade vi vidare till Kivik (inte alls planerat för vi tänkte ta bilen dit senare på kvällen). Där visste vi att det var Kiviks marknad som är en jättestor marknad med över 1000 knallare. En bra lång stund där och sedan cyklade vi med GPS:en på mobilen hem, för det var drygt 43 km hem. Den dagen blev det 9 mil cykel. Gissa om vi var trötta??!! Dagen efter hoppade jag motvilligt på cykeln igen (skavsår i rumpan liksom) och så cyklade vi till Ystad. Där gick vi en liten tur och fick se lite filminspelningsplatser för Wallander-filerma. Staden är väl mest känt för det vad jag vet. 
 
Blev tipsad om att även göra ett besök på Kåseberga för att se Ales stenar, helt klart värt ett besök. Det är en stensamling på en väldigt hög kulle som liksom tros ha använts som kalender redan på järnåldern. Himla häftigt! 
 
Ales stenar, Kåseberga
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress