Angelicas Gnällbänk

26/8: Inspiration från oväntat håll
Idag var jag på en väldigt instrssant föreläsning efter jobbet som var ordnat för alla kvinnor på företaget där jag jobbar. Annika Östberg kom och föreläste om sin uppväxt, sitt liv i amerikanskt fängelse och hur hon trots alla motgångar ändå hittat tillbaks till livet. För mig har hela händelsen legat lite i bakhuvudet, jag var ju inte ens född när det hela skedde år 1983, men jag vill minnas att jag ändå hört talas om det och det måste ha varit i 2009 då hon blev förflyttad från det amerikanska fängelset till Sverige. Kort därefter är 2011 blev hon frisläppt. Tänk er den känslan? Efter 28 år i fängelse. Och dessutom med den revolutionen som skedd under de åren hon suttit inne, mobiltelefonen, Internet, språket osv. Annika berättade att när hon kom ut fanns det saker som var svåra att anpassa sig till. Ett exempel hon tog var dörrar, hon hade ställt sig framför ytterdörren till ett hus och väntat på att den skulle öppnas, automatiskt. 
 
Anledningen till att hon hamnade i fängelse var att hon hade var tillsammans med sin dåvarande pojkvän som var drog-langare (hon själv var även heroinist). Han hade försökt sälja droger till en restaurangägare tror jag det var och då de blev oense om priset (2000 dollar bara!!) så skönt han honom. Annika var där och bevittnade det. De tvingades fly staden. De fick punktering och en polisbil kom för att hjälpa till. Då skjuter pojkvännen polisen. Helt oprovoserat (men de var ju på flykt). Annika blev vittne till detta också. Hon beskrev det hela som 'att hela världen bara stannade just precis efter skottet'. De båda åkte fast och blev satt i häkte i väntan på dom. Sju månader senare tog pokjvännen livet av sig. Annika blev dömd för mord, trots att det fanns teknisk bevisning på att det var pojkvännen som sköt. Dom har med andra ord galet hög straffgräns i USA!
 
Annika var otroligt tacksam för att hon hade fått komma tillbaks till Sverige och hon beskrev även fängelset i Sverige som ett lyxhotell. Idag är hon 60 år gammal och har börjat leva ett normalt liv igen. Hon har skaffat en hund och hon förmedlade hopp om livet trots allt hon varit med om.  
 
Dagens inspiration, tack!
Bildkälla: Läs mer här
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress