Angelicas Gnällbänk

25/4: Storstaden Budapest
Jag är så otroligt glad för att jag fick vara med om denna resa till Budapest! Nu tänkte jag försöka samla alla guldkorn från vår resa och ge tips på det man inte får missa! Jag kan säga att detta var en av de bästa resorna vi har gjort. Känslan av att vara där är ett sort lugn som fångar in och smittar av, till och med nu flera dagar efteråt kan jag känna mig mer harmonisk. Ta d lugnt liksom!
 
Lyxigt hotell. Både J och jag trodde inte att det var sant när vi satte kortet i dörren på takvåningen och fann att bakom dörren var det en hel svit! Alltså till ett lägre pris på hotellrum än i Sverige fick vi en hel svit med TV i två rum och en uteterass med stolar och gott om plats för en grillfest. Hotellet var verkligen toppen och en nice suprise för oss!! Läget på den var också kanon märkte vi, på Pest-sidan. 
 
Gellertberget. Så heter berget på bilden, ligger på Buda-sidan och utsikten därifrån var helt underbar. Det var dessutom en utmaning att både ta sig upp dig och ta sig ner (ta några timmar på dig!). Budapest har en hel del kända broar, en man bör ta sig tid att besöka är Kedjebron "Szechneyi Lanczhid". 
 
 
 
Skomonumentet. Symbol för drabbade av nazisterna som drev ut judar här på kajen och tvingade dem att ta av skorna för att sedan ta livet av dem. Någonting jag lärde mig var att det fanns en svensk nere i Budapest som hette Raoul Wallenberg och som försökte hjälpa judarna genom att ge dem falska svenska pass och gömma dem. Monumentet var lite svårt att hitta, men det ligger på Pest-sidan mellan Ketjebron och Parlamentet.   
 
Szimpla ruinbar. En häftig upplevelse var en ruinbar (fick tips från en vän), den var liksom som att vara utomhus fast inne med smutsigt jordgolv, träbänkar som var rangliga och fullt med klotter, massor och åter massor med folk. Jättepopulärt ställe, även på en söndag då vi var där. Men stämningen var god och drycken likaså!
 
Széchenyi badet. Budapest är känt för sina varma bad med ett visst speciellt vatten. Det sägs att det har "läkande" effekt och det märktes att det var populärt, vi gick på förmiddagen för att slippa köer. Det var en speciell upplevelse att bada i olika bassänger med ca 38 gradigt vatten och miljön var mäktig i säg (som ett palats runtomkring). Kan varmt rekommendera ett besök hit! Inträdet var ca 3000-4800 ft (100- 160kr). 
 
Restauranger och ungerska specialliteter. Ett tips är att besöka Hungerian Bistro, dit gick vi andra dagen eftersom det var fullbokat då vi bara droppade in. De finns med på Tripadvisors sida och var en väldigt populärt restaurang som serverade ungersk mat med riktiga råvaror från bara Ungern. Perfekt om man som vi ville testa riktig ungersk mat. Paprika och kött var något som stod högt på ungerska matmenyerna. Likaså denna speciella fikabrödet "kürtöskalács". Den var så söt och STOR att vi inte ens orkade äta upp den (Obs, vi fick två till på J´s tallrik).  
 
Bästa resesällskapet <3 J . Avslutar med en bild på oss.Budapest passar som resmål för både par och familjen för det var en stad som bjöd på allt och hade något som passade alla. Vi hade något sämre väder när vi åkte nu i april (ett paraply kan vara värt att ta med). Annars tror jag att våren är bästa tillfället att besöka Budapest, men kanske i Maj istället för under påsken (då var tyvärr mycket stängt). Pengar är bäst att växla före resan då de flesta banker tar ut en avgift för varje uttag. Det var en ganska häftig känsla att gå runt med 65 000 ft (ungersk forint) jag kände mig rik! Överlag var allt mycket billigare än i Sverige, mest märktes det på ett glas öl som kostade ca 25 kr. 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress