Angelicas Gnällbänk

29/12: En liten resa till Helsingfors
Hur mår ni därute såhär efter julen? Jag mår toppen! Julen var mysig och bra med god mat och många fina julklappar! Bland några ska nämnas knivset, brandsläckare (något jag verkligen önskat mig! sån borde alla ha hemma), parfym och handbagageväska.
 
Sedan trodde jag att det skulle bli lugna dagar kring mellandagarna, vilket var helt fel kan jag säga. Pojkvännen överraskade mig med att boka in oss på kryssning till Helsingfors! Gulligaste!!. Sagt och gjort, vi klev på båten som skulle ta oss till mitt andra hemland Finland. På båten hade vi tur nog att få platser till buffébordet. Där dukades det upp allt möjligt som du kan tänka dig - för rent krasst skulle allt ingå, jag trodde det var för bra för att vara sant så jag frågade herrn i ingången vad som ingick? Då drog han till med " vad som ingår... hm.. bestick, tallrick..." Jättekul verkligen, pojkvännen hade kul åt det iaf. Jag tänkte mer på om dryck ingick osv., vilket det gjorde. Där åt vi oss proppmätta, verkligen jag var sååå mätt. 
 
Väl i Helsingfors besökte vi stan för lite shopping, Tempelplatsens kyrka (en häftig kyrka insprängd i ett berg), Domkyrkan samt Fazer Café. Jag tyckte vi hann med mycket på de 5h som vi var i land. Dessutom åt vi finsk mat på en fin men lite lantlig restaurang. Helsingfors innerstad påminde om en blandning av Norrköping och Stockholm. Shoppingcentrumen var som Stockholms, däribland Stockmann som påminde mycket om Åhlens (riktigt stort!!) och gatorna med galleriorna och spårvagnar påminde om Norrköping. Helsingfors var nästan precis som jag trodde! Dock lite väl regnigt, buhu!
 
På båten igen njöt vi av lite god dryck och mer mat samt en tur på dansgolvet där man inte behövde anstränga sig märkbart eftersom båten gungade i takt med musiken redan! Herregud vad det blåste ibland! Vågorna måste varit enorma mellan Åland och Helsingfors för det gungade något förskräckligt när vi sov påväg till Finland. När vi väl gick i land gungade det fortfarande marken under oss.
 
Men nu står jag stabilt igen och ska ta tag i vardagen. Lyckad resa med min fina. 
 
 
 
Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress